Technikos paminklai – senieji Kauno funikulieriai

> ATGAL Į 100 PASAKOJIMŲ

Lietuvoje yra trys funikulieriai, du iš jų veikia Kaune. Funikulierius yra keltuvas, keleivius keliantis į kalną. Bet kartais ši senovinė susisiekimo priemonė vadinama trumpu geležinkeliu, nes į kalną vagonus bėgiais tempia lynai. XIX a. visame pasaulyje išpopuliarėjusių funikulierių išliko nedaug – Europoje šiuo metu veikia apie 80. Kaune esantys funikulieriai laikomi vienais seniausių – tai technikos istorijos paminklai. 

Žaliakalnio funikulierius įrengtas 1931 m. Tuo metu Žaliakalnyje gyveno nemažai inteligentijos – mokslininkų, rašytojų, valstybės tarnautojų. Kasdien leistis nuo kalno į darbą Naujamiestyje, o po darbo kilti laiptais atgal nebuvo patogu, todėl sumanyta įrengti keltuvą. Iš pradžių keleivius kėlė vienas medinis vagonas, bet greitai įrengtas ir antras. Žaliakalnio funikulierius turi dvi stoteles – viršuje ir apačioje. Planuota, kad keltuvas veiks du kartus per dieną: rytą valdininkams einant į darbą ir po pietų, kai žmonės grįžta namo. Tačiau norinčių keltis buvo tiek daug, kad funikulierius aukštyn ir žemyn pradėjo kursuoti visą dieną. 

Žaliakalnio funikulieriuje telpa 36 keleiviai ir jis juda 2 m/sek. greičiu – 142 m kelionė į kalną arba žemyn trunka vos 1 min. ir 38 sek. Per metus šis funikulierius paprastai perkeldavo du milijonus keleivių, rekordas pasiektas 1970 m. – 5 milijonai žmonių. Šiandien keltuvu kasdien persikelia 400–600 keleivių.

1935 m. pabaigoje Aleksote įrengtas antrasis Kauno funikulierius. Jis pagerino susisiekimą tarp miesto centro ir Aleksoto, kuriame įsikūrė oro uostas, Vytauto Didžiojo universiteto institutai, Krašto apsaugos ministerijos astronomijos observatorija ir kitos svarbios įstaigos. Aleksoto funikulierius išskirtinis tuo, kad išlikusi autentiška traukos įranga, mediniai vagonėliai ir suoleliai, stotelių pastatai. Viename vagone telpa 25 keleiviai. Funikulieriaus kelio ilgis – 132,9 m, o kelionė trunka kiek daugiau nei minutę. Tarpukariu keltuvas per dieną atlikdavo 226 reisus. Daugiausia keleivių perkelta 1960 m. – 894 tūkst. 

Žaliakalnio ir Aleksoto funikulieriai įtraukti į kultūros paveldo sąrašą. Kelionė šia senovine susisiekimo priemone suteikia galimybę prisiliesti prie miesto istorijos: keldamiesi į kalną ir leisdamiesi žemyn galime įsivaizduoti, ką pro langus stebėjo prieš pusšimtį metų į darbus keliavę Kauno šviesuoliai ir darbininkai, arba ką aptarinėjo iš pamokų pabėgę funikulieriumi besivažinėjantys vaikai – senieji kauniečiai prisimena, kad keltuvai vaikams buvo viena iš nedaugelio pramogų.